•8/17/2012

A sátoraljaújhelyi Szent Miklós Püspök görög katolikus templom hazánk egyik legrégebbi katolikus temploma. Az eredetileg 1738-ban emelt barokk épületet 1868-ban átépítették, de 1777-ben épült tornya a rajta olvasható szláv kronosztikonnal még a XVIII. századot idézi. Szintén korabeli az 1759-ben készült ikonosztáza, ami ritka művészeti értéket képvisel, ez a művészettörténészek szerint egy galíciai műhelyben készülhetett. Szószéke az 1700-as évek végéről származik, így azon már inkább a copf hatások érvényesülnek. 1994-ben feltártak egy korábban elfalazott falképet, mely Szent Miklós püspököt ábrázolja főpapi ornátusban, mellette Mária és Krisztus láthatók. A templom műemléki védelem alatt áll. (Forrás: varosom.hu)

This entry was posted on 8/17/2012 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 megjegyzés:

On 2012. augusztus 17. 17:13 , Kovács Miklós írta...

Először a fotót néztem meg és csodálkoztam is, hogy miért keverték meg a négyes ikonsorrendet. Elolvasva a kísérő szöveget rögtön rájöttem :)
Remek fotó, szép templom. Sajnos még itt sem jártam.

 
On 2012. augusztus 17. 18:13 , v_sanya írta...

Úgy látom Miklós,hogy te tájékozott vagy a görög katolikus templomokban. Én sajnos csak fotózom őket. Köszönöm a bejegyzéseidet!

 
On 2012. augusztus 19. 22:19 , Kovács Miklós írta...

Szívesen, ha valami jó akkor az jó!
Nagy szeretem a görög katolikus templomokat. Most voltam ez edelényben, majd hamarosan töltök fel róla képeket. Ebben a posztomban olvashatsz egy rövid összefoglalót az görög ikonosztázionról ha érdekel.
http://hikerart.blogspot.hu/2011/05/egy-cserehati-kisfaluban.html
Látom most voltatok Füzéren is. Nagyon szépek azok a fotók is. Nem tudom betértetek-e Filkeházára - ott van a szomszédban. Az ottani ikonosztázionról pedig itt láthatsz egy fotót:
http://hikerart.blogspot.hu/2011/04/latogatas-filkehazan.html

 
On 2012. augusztus 20. 18:23 , v_sanya írta...

Elolvastam az oldalakat, és tanultam a tartalmukból.
Filkeházán jártunk, de pontosan a templom avatás előtti napon, így fotózni nem tudtam, mert nagy volt a készülődés. A templom felújítása megtörtént, így az általad leírt siralmas műszaki állapot megszűnt, a külső környezete is megszépült.